Forum: Åpent forum

Star Wars: The Old Republic, Offisielt

I dag for noen minnuter ble det offentlig gjort at Lucas Art og Bioware jobber på et nytt MMO. Spillet heter Star Wars: The Old Republic som ryktene har sagt det til før.

Mere info finner dere på denne siden. http://www.gamespot.com/news/6199726.html?tag=topslot;img;1
Den offisielle siden er allerede oppe og kjører adressen er her http://www.swtor.com/

Regner med at spillmagasinet kommer med et lite skriv om dette siden de ikke har vært så flinke til og skrive om andre MMO enn conan og litt om warhammer før nå :p

Ny StarWars Galaxies Trailer

Jeg er vel en av få norske som fortsatt spiller SWG for tiden. Er vel 4 andre i guilden og sikkert flere som løper rundt der også regner jeg med.
I hvertfall har SOE lagd en ny trailer for spillet som jeg tenkte jeg skulle dele her

http://starwarsgalaxies.station.sony.com/players/index.vm

Hvis du trykker på Video’s så kommer den opp

Spillet er ekstremt mye bedre nå en det var da NGE kom ut 15. November i 2005 så er verdt å teste ut for gamle spillere. Tror vel alle har fått en 30-dager free trial av de som har gitt seg. Hvis ikke er det jo mulig og laste ned en 14-dagers free trial for nye spillere

Til helvete med Funcom?

I dag har det vært meget blodrødt for Funcom på børsen. Deres kvartalsrapport ble lagt ut og børsen sendte de ned 20 prosent.

Til E24 uttaler man at man er fornøyd med 415 000 spillere og til NA24 skriver at pengene står i kø

Det var ekstremt store forventninger til Funcom, rent børsmessig – og fra spillere. Det sistnevnte har jeg skrevet om her – etter at jeg skrev det har det kommet enda mer innhold til spillet, og selv om det foreløpig mangler litt på å være perfekt for de som når nivå 80 (høyeste nivå) er fortsatt spillet mye bedre enn WoW (World of Warcraft, det største onlinespillet) var på samme tid etter lansering. (I mine øyne er AoC bedre enn WoW i dag, men det går mer på at det er et mer voksent spill og har større rollespillelementer).

Men – hvor mange spiller AoC? Og hvor dårlig er tallene deres?

AoC har solgt 800 000 spill, og har 415 000 spillere. Det er en churn, det vil si et tap som er i nærheten av 50 prosent. Den man må sammenligne med er World of Warcraft som hadde en churn på rundt 45 prosent i sine første tre måneder (AoC har hatt to måneder sammenlignbart, med hensyn til ferie m.m.). Nå er det tallet (WoWs churn) nede i 5 prosent, men også med et betydelig lavere nysalg enn man tidligere har hatt (naturlig nok).

I USA og Europa, hvor AoC er lansert, har WoW solgt 20 millioner spill, og har nå 4,5 millioner aktive spillere. Ja, det er slik at svært mange slutter å spille slike spill etter en viss tid. Mest av alt fordi det finnes svært mange alternativer.

Så – hvordan vil det gå med Funcom? Vel, det ser ikke så mørkt ut som børsen vil ha det til – det er i hvert fall sikkert. Spillet er nå i en slik situasjon at det har få konkurrenter innenfor et voksent segment, og når de får på plass litt mer innhold for de største gamerne (de som når nivå 80) samt bedre spiller mot spiller vil folk komme tilbake.

Fordi dette er litt slik som med et oppussingsobjekt. Har du riktig romstruktur, riktig utsikt, riktig sted – så er det maling og vask som ordner mye – samt litt teknisk arbeid.

Min spådom? Ingen. Har ikke tid. Må tilbake til Age of Conan. Det ENESTE spillet jeg spiller nå.

8 sannheter om Age of Conan

Norske Age of Conan har blitt mye omtalt på våre sider, internasjonalt og på mange forum. Diskusjoner, rykter og meninger har flydd vegg til vegg.

Det er muligens ikke alt for overraskende at det skjer i så stor grad i Norge. For det første er det mange som har investert i selskapet som står bak, Funcom, og det er i tillegg mange som har kjøpt spillet.

Tar man en titt på Hegnars rykteforum (på Hegnar online) går i hvert fall ryktene så det står etter. En kort lesetur gir følgende innlegg, som oftest fra anonyme gjester:

- På spilleforumet virker det som tilliten til funcom er på et lavmål og spillere slutter som aldri før.

- Funcom ledelsen har angst. Vi som har fulgt selskapet vet at CEO Trond Aas, og komiske Gaute har en slett omgang med sannheten, de lyver om hvor bra spillet er, de lyver om hvorfor de skal sette emisjoner, de lyver om hvor mange spillere de har, de fjerner alle muligheter til å sjekke antall spillere, de holder tilbake relevant informasjon for aksjonærene, men samme informasjon er tilgjengelig for Northzone som selger 4 millioner aksjer, og de sensurere spillere som kommer med konstruktiv kritikk, etc. etc.

etc. etc.

Bakgrunnen for alle ryktene kan være så mangt, og hvor interessant det er for deg som spiller – det kan man jo virkelig spørre seg om. Har du aksjer bør du selvfølgelig følge litt med, men her er uansett 10 påstander og sannheter om Age of Conan.

1. Spillet har mange tekniske feil og mangler
Et såkalt MMORPG-spill er en slags levende organisme. Det vil si at det hele tiden utvikler seg og blir bedre. Som en tidlig spiller av det største spillet på dette markedet i dag, World of Warcraft, så kan jeg enkelt opplyse om at de problemene som Age of Conan har hatt har vært minimale i forhold til Wow. I tillegg har Funcom vært flinke til å komme med mange oppdateringer.

2. Det er et enormt frafall av spillere
Det har vært færre spillere pålogget de siste to ukene enn normalen, men det er fortsatt stor aktivitet. En rask sjekk på de forskjellige guildene (for uinvidde: Dette er “lag” man har inne i spillet, dvs. utvalge spillere man samarbeider med) viser at dette skyldes en av to ting: De som ikke følte at spillet var noe for seg (som det alltid vil være) og de som er på ferie (det store flertallet). Frafallet vet man ingenting om før man ser tall fra september/oktober når spillere over hele verden igjen er tilbake foran maskinene.

Samtidig: Det er et frafall av spillere i alle slike spill. Se på det som en kurve som først er høy (ved oppstart) så faller ganske mye og så etterpå stiger. Hvor mye den vil stige kommer an på hvor mye rekruttering gjøres fra de som spiller det.

3. Spillet er dårlig
Selve spillet Age of Conan er ett av de aller beste rollespillene for voksne som er laget, uavhengig om det er MMORPG (dvs. online mot andre) eller et vanlig rollespill. Akkurat dette punktet er sikkert mest interessant for deg som skal spille og derfor har jeg utdypet det noe under på enkelte punkt. Likevel så kan det som et utgangspunkt sies at karakteren som Spillmagasinet ga ved lansering, terningkast 6, fortsatt står seg.

4. Spillet er lite
En del har kommet med påstander om at AoC er et lite spill hvor man må drepe dyr og tilfeldige forbipasserende for å komme seg oppover i nivåer (ganking/grinding). Dette er en påstand fra de som ikke har tatt på seg syvmilsstøvlene og ruslet rundt omkring. Undertegnende er på nivå 40 uten å ha gjort noe av dette, bare oppdrag hele tiden og samarbeid med andre i såkalte dungeons. I går kveld snakket jeg med en som hadde nådd nivå 78 på samme måte. Det er enormt mye å gjøre, og nye ting har blitt lagt til fortløpende – og skal man tro Funcom så er enda mer på vei veldig snart.

5. Spiller mot spiller fungerer dårlig
En av de tingene som er viktig for mange som spiller slike spill er muligheten til å sloss med andre spillere, og oppnå noe ved dette (bortsett fra tilfredstillelse av å slå noen andre). Akkurat her er AoC noe svakt akkurat nå. Det er også dette Funcom sier de har de største oppdateringene på (bortsett fra nytt innhold). Hvis de holder hva de lover vil dette området komme på nivå med mye annet, men foreløpig er det egentlig bare ren slossing som utføres. I og for seg morsomt nok for mange det, men det som skal komme er egne XP (Experience Points) og mulighet til å få ekstra nye ting i kamper. Flere andre systemer på det som kalles PVP er også på vei (blant annet et Fugitive-system). Her må man da velge å tro at det Funcom sier de skal gjøre kommer, og i følge det de sier ser det bra ut.

6. Spillet manger en historie
Dette er muligens den morsomste av de alle. AoC har en svært god historie,og mange små gode historier inne i dette. Folkene bak har klart å gi spillet sjel, og det er imponerende.

7. Mange klager på spillet når de spiller
Definisjonen av mange er interessant. Det er alltid en del som skriver at et annet spill er bedre, men de får stort sett svar av en haug med andre som ber de slutte å klage. (Normalsvaret er som følger: Stop playing this game if you’re not old enough). Det er også et godt poeng i seg selv: AoC er et spill for voksne.

8. Lite å gjøre når man når Level 80
Dette er et område som er interessant. Spesielt siden AoC har flere mekanismer i seg som gjør at man har mer å gjøre på disse nivåene enn i andre spill. Selv har jeg ikke vært der enda, men har snakket med en del folk som har vært der. Stort sett sier disse at enkelte områder ikke helt er OK slik det er nå, men de ser at det blir bra (blant annet muligheten til å angripe andre byer m.v.). Det er også her at Funcom jobber med flere nye områder og dungeons.

Hvis du er investor så bør du selvfølgelig sjekke finanstallene, men samtidig se på mekanismene til andre lignende spill.

Er du en spiller som vurderer om du a) skal prøve eller b) prøve igjen så er mitt svar ganske enkelt: Det bør du.

PS! Til info: Jeg har ikke en eneste aksje i Funcom, men spiller selv Age of Conan.

Nytt Spore-leketøy

Maxis har sluppet et nytt og gratis Spore-leketøy. Siden jeg ikke er særlig dyktig i fysikk og i tillegg sitter på en Mac (det fungerer bare i Windows), vet jeg ikke helt hva det går ut på. Her er det de sier selv:

ParticleMan simulates gravitational attraction between particles in a cloud. This system was used to study such gravitational dynamics as orbits, nebula formation, star formation and particle streams from sources like pulsars and black holes.

ParticleMan has the following elements:

* Particles — point masses which interact with each other
* Gravity Wells — fixed point masses which attract or repel particles(depending on magnitude, which can be negative), but do not move or change mass without user input
* Particle Guns — sources that spit particles out at a given angle and velocity
* Gravity Wells and Particle Guns may only be placed on the green grid in the z=0 plane.
* The Iso Surface — an isosurface geometry object derived from the positions and masses (which act as field strengths) of the particles.

Turn ‘particle-particle interactions’ under physics off and on to see the difference between the more orderly and predictable independent particles and the chaotic interacting ones.

With particle-particle interactions off, you can create some elaborate streams of particles using the Particle Gun and Gravity Well objects.

Play with physics controls to create different kinds of gravitational simulations. High fusion rates can be used to simulate star birth in collapsing nebulae, for example and low fusion rates can be used to simulate interaction between stars in a galaxy.

ParticleMan kan hentes ned her

Hva gleder dere dere til på E3?

e308

På mandag begynner E3 og i løpet av den neste uken kommer de fleste av verdens største spillselskaper til å kjempe om vår oppmerksomhet. Her er de spillene jeg gleder meg mest til å få vite mer om, og som jeg husker i forbifarten (i tilfeldig rekkefølge):

Dragon Age: Origins (PC)

Jeg elsker samtlige av BioWares tidligere utgivelser og ser ingen grunn til at dette spillet ikke skal lokke frem de samme følelsene.

Mirror’s Edge (PC, PS3, 360)

Mirror’s Edge er det nye, lovende og ekstremt hypede spillet fra Battlefield-utviklerne. EA/Dice har foreløpig vært ganske tilbakeholdne mtp. informasjon og bare et fåtall har fått spille det, men hvis det er like artig som lekkert har vi noe helt spesielt i vente.

Gears of War 2 (360)

Hvis spillet klarer å være like artig og actionfylt som forgjengeren, kommer jeg til å være i hundre. Jeg er også spent på om de klarer å toppe den fantastiske sangen fra eneren.

Killzone 2 (PS3)

Forrige gang vi (jeg) testet Killzone 2 både så det griselekkert ut og var kjempeartig. Med et par måneders ekstra utvikling på baken ser det forhåpentligvis enda penere, heftigere og morsommere ut.

Nintendos nye spill

Etter fjorårets WiiFit- og mainstream-fest, har Nintendo lovet at de i år har et par godbiter på lur til oss “hardcore” spillere. Hvilke er i vanlig Nintendo-stil ikke kjent, men ryktene går om både et nytt Kid Icarus, F-Zero og Punch Out. Uansett hva det blir, så føler jeg meg trygg på at jeg kommer til å bli fornøyd.

Bungies nye prosjekt

Halo-skaperne har noe på lur og har avslørt at det skal vises på E3, men vil selvfølgelig ikke si hva det er. Halo 4? Peter Jackson-spillet? Halo Fit?

Resident Evil 5 (PS3, 360)

Kommentar overflødig

Fallout 3 (PC, PS3, 360)

Fallout er en av mine favorittserier og Bethesda, sammen med BioWare, min favorittrollespillutvikler. Jeg klarer rett og slett ikke å se hvordan dette kan bli noe annet enn suverent.

Alan Wake (PC, 360)
Alan Wake, som utvikles av menneskene bak Max Payne, ser ekstremt lovende ut og har vært MIA lenge nå. Forhåpentligvis blir det slutt på det nå.

Hva gleder du deg til å se mer av/få vite mer om?

Pressekonferansene, hvor de fleste nyhetene blir avslørt, avholdes den 14.juli 19:30 (Microsoft) og 15. juli 18.00 og 20.30 (Nintendo og Sony).

«Konsoll er bedre enn PC»

For å opprettholde en viss balanse til innlegget «Konsoller er fortsatt noe dritt» publiserer jeg her et innlegg fra Spillmagasinets gamle blogg, postet av gjesteskribenten Arne:

En venn av meg kjøpte seg nettopp «Hitman: Blood Money» på PC, og gledet seg stort til et fjerde eventyr med mystiske Agent 47.

Men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Denne Messenger-meldingen sier det meste:

«…først la jeg inn spillet og det startet helt fint, men hele greia gikk i 5 fps på laveste oppløsning. Så jeg begynte å tråle forum, og fant omtrent 500 forskjellige mulige løsninger. Alt fra å fikle i BIOS til og legge inn nyeste skjermkortdriver, så jeg begynte bare toppen og jobbet med nedover og fikk det endelig til å funke. Jeg var fristet til å bare kaste hele spillet i søpla, det går fremdeles ikke så glatt som det burde…»

Konsoller bedre egnet

Dette er bare ett av hundrevis av eksempler på hvordan folk sliter med spill til PC, som igjen bekrefter noe jeg alltid har ment: Konsoller er mye bedre egnet til spill enn PC-er!

I USA er trenden ganske klar. Mens salg av spill totalt sett går opp, går det ned for PC-titler. Kan det være slik at gamere (og utviklere) endelig forstår tegningen?

Ta «Oblivion» til PC for eksempel. Du er heldig om spillet bare har krasjet ti ganger den siste uken. Hjelpeforumene til utvikleren Bethesta utvider seg med rekordfart, og et nytt emne havner fort opp i fire, fem sider på bare noen minutter.

Folk klager over blåskjermer, lagringsfeil, minneproblemer, lydproblemer, avsluttningsfeil, videoproblemer… Listen fortsetter og fortsetter.

Et interessant foruminnlegg foreslår kanskje den beste fiksen: Kjøp spillet til Xbox 360! Det er godt poeng.

Konsoller skaper forutsigbarhet

For det første har utviklere en enorm fordel av å utvikle spill til konsoll: Det skaper forutsigbarhet.

Mens PC-spillere kan ha en milliard forskjellige oppsett som potensielt kan skape problemer for et spill, er det en enkel sak å feilteste på en konsoll. Det er nøyaktig den samme maskinen folk har i stuene sine. Funker det her, funker det der.

Bedre grafikk på PC?

Et argument PC-spillere ofte bruker er grafikken, «den er mye bedre på PC». Det var kanskje slik, men med den neste generasjonen av konsoller har situasjonen forandret seg. Vi vil seg toppgrafikk i fem år fremover til både Xbox 360 og Playstation 3 – uten å oppgradere maskinvaren.

Det samme kan ikke sies om PC-er. Bare skjermkortet som jevnlig må oppdateres kan koste mye mer enn en konsoll, og det er ikke langt fra det eneste som må byttes ut. Innen gamere har investert i nok RAM og en ny prosessor for å få bukt med flaskehalser, trenger de antagelig et nytt hovedkort.

Hva med onlinespilling?

Et annet (og solid) argument PC-spillere har, er online-spilling. Her har ikke konsollspillere på langt nær de samme mulighetene som PC-spillere, med spill som «World og Warcraft» eller «GuildWars».

Men dette er også i forandring. Microsofts Live-tjeneste er allerede enorm, og både Sony og Nintendo kommer halsende etter. PC-spillernes onlinemonopol er historie.

PC er piratenes Mekka

Og sist, men ikke minst: Spill til konsoll gir i den nye generasjonen mye større trygghet for utviklere i forhold til piratkopiering. PC-spill piratkopieres over en lav sandal, og utviklere bruker store summer på sikkerhetssystemer som likevel ikke fungerer. Det tar knapt minutter fra et spill er utgitt, til du kan laste en piratkopi ned fra nettet – hvis det ikke allerede ligger der.

Selv om piratkopiering har vært (og kommer til å være) et problem på konsoll også, er det på langt nær så stort som til PC. Sikkerheten legges over på utgiveren av konsollen. Microsoft tar for eksempel sikkerheten svært alvorlig med Xbox 360, og selv om konsollen likevel kan hackes, kan piratkopierte spill hindre deg i å spille dem online – en stadig viktigere del av alle spill.

Så der har vi det. Det finnes mange gode argumenter til hvorfor PC-er er underlegne som spillmaskiner.

Konsoller er fortsatt noe dritt

Playstation 3

Det begynner å bli en stund siden jeg skrev en kommentar om at konsoller fungerer som en kreftsvulst i spillverdenen, og nå tror jeg det er på tide å igjen ta en titt på problemet.

Blizzard gikk nylig ut og anklaget Microsoft for å satse alt for mye på konsoll, og jeg kan ikke få understreket nok hvor utrolig jeg er enig med dem. PC har alltid vært, og ser alltid ut til å være den overlegent beste spillplatformen – og det er en tragedie at bransjen i stadig større grad flytter fokuset sitt over på forbrukerfiendtlig teknologi slik konsoller er.

Konsoller var bra

Greit nok, en gang i tiden var konsoller morsomt. Det var den tiden vi hadde de gamle Nintendo-konsollene og kanskje en Playstation. Det var enkelt: Det var et annerledes alternativ til PC, for en annen type spill, av litt mer sosial art, som fungerte greit på en storskjerm. Det er vanskelig å glemme klassikere som Super Mario som gjorde konsoller litt morsomt.

Dessuten hadde en den store fordelen: En kjøpte et spill, satt det konsollen, og du var garantert at det fungerte – uten behov for noe installasjon. Alle konsoller var like, og de fungerte. Alltid.

Nå suger det

Den tiden er over. Jeg har mistet tellingen på hvor mange utgaver av Xbox 360 som finnes nå. Og ser vi bort i fra det faktum at de har en feilrate som mangler sidestykke i teknologiens historie, så kan du i dag risikere å kjøpe et svindyrt spill til konsollen som ikke fungerer! Årsaken er at det nå finnes spill som krever harddisk – problemet er at det bare er en brøkdel av de solgte konsollene som har harddisk.

Jævelig forbrukervennlig.

Og ikke tro at situasjonen med PS3 er særlig mer hyggelig. Riktignok bråker den ikke like mye som X360, men tilbakekompabiliteten på konsollen er jo en spøk. På grunn av latterlig høy pris på de første konsollene, bestemte Sony seg for å droppe emulator-brikken i de nye.

Nei nei, jeg er for ny!

På jobben for en tid tilbake skulle vi spille Buzz på en PS3 vi hadde stående. En av kollegaene mine hadde en PS3 hjemme som han spilte Buzz på, men da vi skulle prøve det her fungerte ikke noe. Det var nemlig en annen PS3 enn den han hadde hjemme, som det fungerte helt strålende på.

Jeg satt nylig og spilte både Civ2 og Far Cry (1) på en ny PC. Det var ikke der noe krangling på at ”nei, denne maskinen er for ny, så det går ikke å spille”.

Men det er kanskje like greit… det er jo ikke så mange gamle konsollspill som er verdt å spille uansett…

Nei, drivere er ikke noe problem

Og så har vi jo det evige argumentet til konsollmenneskene da, at det er så fryktelig vanskelig med PC-er, fordi det er så fryktelig mange forskjellige konfigurasjoner og drivere. Situasjonen er jammen meg ikke blitt noe bedre på konsoller med nedlastinger av oppdateringer i hytt og gevær.

For øvrig kan jeg ikke huske å ha slitt med driverproblemer på mange år. Det er enkelte myter som er litt seiglivede. Dette problemet er omtrent like relevant i dag som at overføringshastigheten på et 14,4-modem er dårlig.

Get over it!

PC er billigere enn konsoll

Og så over til mitt favorittemne: Konsoller er mye billigere enn en PC.

Som om dét er relevant! For det første så har alle en PC fra før. Om du tar prisen på den pc-en du har i dag, og legger på de 4-6000 kronene ekstra du måtte betale for en top notch-konsoll, så hadde du plutselig funnet ut at du hadde hatt en utrolig god PC.

Og da har vi ikke en gang kommet til det poenget at hvis du faktisk vil spille alle de gode spillene som dukker opp, så må du ha en PC, Wii, PS3 og Xbox 360. Legger du sammen prisen på alle disse vil du fort finne ut at det hadde vært mye bedre om alle bare hadde vært enige om å satse på en skikkelig plattform: PC!

Og da har jeg ikke en gang nevnt det faktumet at spillselskapene kaster bort millioner, kanskje milliarder, hvert år på å tilpasse det samme spillet alle de forskjellige konsollene. Det betyr igjen at de bruker mer penger på utvikling, som igjen gir høyere priser. For ikke å snakke om at de kaster bort masse talent som kunne laget gode spill, som i stedet må bruke tiden på å porte eksisterende drittspill.

Og har du lagt merke til at PC-spill er billigere enn konsollspill?

Glimrende på storskjerm

Men da tenker du: ”Jammen…. Jammmen!!! Jeg vil ikke sitte på gutterommet og spille alene. Jeg vil derimot være sosial og spille på den store flatskjermen i stua. Da må jeg ha konsoll!”

Nei nei nei. Jeg har opp til flere PC-er hjemme. Den ene er bare koblet til TV-en, og jeg kan koble på all den type tilleggsutstyr som jeg ønsker på den. Like enkelt og brukervennlig – og dessuten så har den nok lagringsplass til å lagre litt musikk og film i tillegg – samt at den faktisk har en god nettleser. Det vi ser på PS3 og Wii er jo ikke akkurat til å skryte av…

Trekk hue ut av ræva

Hadde bare bransjen trukket hue ut av ræva og innsett at PC-er er best, så hadde alle tjent på det. Vi hadde sluppet å hatt ørten konsoller stående i stua, og kunne heller fokusert på å ha en skikkelig PC som dekket alle behov. Spillbransjen kunne brukt kreftene sine på det de er flinke til, fremfor å slite med mange forskjellige platformer – vi hadde sluppet å måtte kjøpe alle konsollene hver gang det dukket opp nye, som strengt tatt også er en miljømessig katastrofe.

Det siste argumentet bryr egentlig ikke en gang jeg meg om, men det er vel et poeng for enkelte også.

Noen store PS

Samtidig vil jeg påpeke noe: GTA 4 har enda ikke kommet på PC, men husk at GTA begynte på PC, alle utgavene som har kommet på flere plattformer har vært betydelig bedre på PC – og det kommer GTA4 også til å bli.

Konsoller suger. Microsoft tjener fortsatt ikke penger på Xbox, og Sony har brukt hele PS3 som en brekkstang for å vinne HD-kampen. Det handler ikke om en god spillopplevelse, men om makt. Måtte de dø en stille død.

PS! Halo er et oppskrytt møkkaspill. FPS og RTS hører hjemme på PC med mus og tastatur. De som tror Halo, og nummer 2 og 3 er bra, de har aldri opplevd skytespill slik det faktisk skal fungere.

Age of Conans oppdateringer

Det har vært mye snakk om AoCs lanseringsproblemer, som egentlig har vært minimale sammenlignet med andre spill (deriblant også WoW når det ble lansert).

(For de uinvidde: AoC er Age of Conan, WoW er World of Warcraft).

Mye har skjedd med spillet siden lansering, og for de som er interesserte så er det en liten gjennomgang under:

PVP
De fleste serverne i AoC er servere hvor man kan drepe andre spillere. Likevel ble det et lite problem når noen mange titalls nivåer over deg tok livet av deg uten at det fikk noen konsekvenser. Nå er det slik at hvis du dreper noen langt under deg så får du en status som fugitive – og etter hvert kan navnet ditt bli rødt. Da kan andre drepe deg igjen uten konsekvenser, og også få tak i både gull og items du har. Samtidig med dette skjedde det en level-inndeling i PVP som blant annet gir deg tilgang til spesielle items. Funcom lover også at dueller kommer snart – kamper uten konsekvenser.

Nye quests
Funcom lovet, og har holdt, at de skal komme med nye quests fortløpende. Det har de også gjort. Nye dukker opp hele tiden. Det er også lagt til stemmer på 18 quests for de mellom 20 og 40, 19 for de mellom 40 og 60 og 11 for de mellom 60 og 80.

Det er også oppdaterte dungeons, blant annet i Stygia samt en ny for de med høye nivåer i Thunder River.

Dette kommer
Powerpoints har kommet, men foreløpig kan man ikke gjøre så alt for mye med dem. Det man kan gjøre er å få tilgang til tilbud i spillet (SALG!), eksklusive feats, oppdateringer på items du har og en del mer. Virker som en god ide, og kan fungere hvis Funcom gjør det riktig.

I løpet av året kommer også allianser mellom guild. Det betyr at man etter hvert kan få massive slag mellom allianser. Det skal også komme såkalte Legendary Battlekeeps med Wonders of the World – det vil si spesielle egenskaper som guildet får.

Et nytt område i Cimmeria er også på vei: Ymir’s Pass. De foreløpige grafikkskissene ser meget bra ut.

Rykter om en større oppdatering etter sommeren er ikke bekreftet på sidene til AoC, men det skulle egentlig ikke overraske oss.

Nye bilder fra «Tomb Raider: Underworld»

Tomb-Raider-Underworld

Blogger og forum har gravd frem en rekke nye bilder og artwork fra det nye eventyret med Lara Croft.

Les også: Lara jager Tors hammer.

Bildene ser ut til å komme fra TombRaiderChronicles.com.

NeoGAF har dessuten det meste.

Ny rollespillperle til DS

Chrono Trigger 1

Chrono Trigger, det kanskje beste japanske rollespillet noensinne, er på vei til DS og nå har Square Enix publisert den første traileren. Når (eller om) spillet kommer til Europa er foreløpig ikke kjent, men det slippes i statene før jul. Jeg vet ihvertfall hva jeg skal gjøre så fort det blir tilgjengelig. Snurr film:

Les også: Betalte 7000,- for rollespill

Vikingene fra Kautokeino

Vikings of Kautokeino

Du lurer kanskje på hva denne tittelen har med spill å gjøre? Vel, bakgrunnen er Funcoms utrolige MMORPG (for de uinvidde betyr det et rollespill man spiller med og mot andre mennesker over nettet) Age of Conan.

Vikings of Kautokeino er en guild i dette spillet. En guild er en samling av spillere som samler seg (ikke overraskende i og med at det er en samling) om å gjøre ting sammen.

Jeg har nå søkt om opptak i klanen for min karakter i spillet, Livmar – en conquerer som i skrivende stund er på level 24 (men på god vei oppover).

Mitt egentlig innlegg skulle handle om hvorfor nøyaktig DU burde prøve Age of Conan. Argumentene skulle dreie seg om den gode historien, spillbarheten, grafikken etc. Det mener jeg fortsatt, men så ble det om denne norske klanen i stedet. I hvert fall på en overfladisk nivå.

Her kan du se guildets forum

Her er deres hjemmeside

Hvorfor et norsk guild? Vel, Age of Conan er jo norsk så det var i utgangspunktet interessant….

Annonse