Spillmagasinet

Følges av 83 medlemmer.

Denne sonen er opprettet av Spillmagasinet.no. Her handler alt om dataspill, konsollspill, Xbox 360, PS3, PC, Wii, DS, PSP og alt annet som gjør livet verdt å leve. Mer om sonen

Origo Spillmagasinet er en sone på Origo. Les mer

8 sannheter om Age of Conan

Norske Age of Conan har blitt mye omtalt på våre sider, internasjonalt og på mange forum. Diskusjoner, rykter og meninger har flydd vegg til vegg.

Det er muligens ikke alt for overraskende at det skjer i så stor grad i Norge. For det første er det mange som har investert i selskapet som står bak, Funcom, og det er i tillegg mange som har kjøpt spillet.

Tar man en titt på Hegnars rykteforum (på Hegnar online) går i hvert fall ryktene så det står etter. En kort lesetur gir følgende innlegg, som oftest fra anonyme gjester:

- På spilleforumet virker det som tilliten til funcom er på et lavmål og spillere slutter som aldri før.

- Funcom ledelsen har angst. Vi som har fulgt selskapet vet at CEO Trond Aas, og komiske Gaute har en slett omgang med sannheten, de lyver om hvor bra spillet er, de lyver om hvorfor de skal sette emisjoner, de lyver om hvor mange spillere de har, de fjerner alle muligheter til å sjekke antall spillere, de holder tilbake relevant informasjon for aksjonærene, men samme informasjon er tilgjengelig for Northzone som selger 4 millioner aksjer, og de sensurere spillere som kommer med konstruktiv kritikk, etc. etc.

etc. etc.

Bakgrunnen for alle ryktene kan være så mangt, og hvor interessant det er for deg som spiller – det kan man jo virkelig spørre seg om. Har du aksjer bør du selvfølgelig følge litt med, men her er uansett 10 påstander og sannheter om Age of Conan.

1. Spillet har mange tekniske feil og mangler
Et såkalt MMORPG-spill er en slags levende organisme. Det vil si at det hele tiden utvikler seg og blir bedre. Som en tidlig spiller av det største spillet på dette markedet i dag, World of Warcraft, så kan jeg enkelt opplyse om at de problemene som Age of Conan har hatt har vært minimale i forhold til Wow. I tillegg har Funcom vært flinke til å komme med mange oppdateringer.

2. Det er et enormt frafall av spillere
Det har vært færre spillere pålogget de siste to ukene enn normalen, men det er fortsatt stor aktivitet. En rask sjekk på de forskjellige guildene (for uinvidde: Dette er “lag” man har inne i spillet, dvs. utvalge spillere man samarbeider med) viser at dette skyldes en av to ting: De som ikke følte at spillet var noe for seg (som det alltid vil være) og de som er på ferie (det store flertallet). Frafallet vet man ingenting om før man ser tall fra september/oktober når spillere over hele verden igjen er tilbake foran maskinene.

Samtidig: Det er et frafall av spillere i alle slike spill. Se på det som en kurve som først er høy (ved oppstart) så faller ganske mye og så etterpå stiger. Hvor mye den vil stige kommer an på hvor mye rekruttering gjøres fra de som spiller det.

3. Spillet er dårlig
Selve spillet Age of Conan er ett av de aller beste rollespillene for voksne som er laget, uavhengig om det er MMORPG (dvs. online mot andre) eller et vanlig rollespill. Akkurat dette punktet er sikkert mest interessant for deg som skal spille og derfor har jeg utdypet det noe under på enkelte punkt. Likevel så kan det som et utgangspunkt sies at karakteren som Spillmagasinet ga ved lansering, terningkast 6, fortsatt står seg.

4. Spillet er lite
En del har kommet med påstander om at AoC er et lite spill hvor man må drepe dyr og tilfeldige forbipasserende for å komme seg oppover i nivåer (ganking/grinding). Dette er en påstand fra de som ikke har tatt på seg syvmilsstøvlene og ruslet rundt omkring. Undertegnende er på nivå 40 uten å ha gjort noe av dette, bare oppdrag hele tiden og samarbeid med andre i såkalte dungeons. I går kveld snakket jeg med en som hadde nådd nivå 78 på samme måte. Det er enormt mye å gjøre, og nye ting har blitt lagt til fortløpende – og skal man tro Funcom så er enda mer på vei veldig snart.

5. Spiller mot spiller fungerer dårlig
En av de tingene som er viktig for mange som spiller slike spill er muligheten til å sloss med andre spillere, og oppnå noe ved dette (bortsett fra tilfredstillelse av å slå noen andre). Akkurat her er AoC noe svakt akkurat nå. Det er også dette Funcom sier de har de største oppdateringene på (bortsett fra nytt innhold). Hvis de holder hva de lover vil dette området komme på nivå med mye annet, men foreløpig er det egentlig bare ren slossing som utføres. I og for seg morsomt nok for mange det, men det som skal komme er egne XP (Experience Points) og mulighet til å få ekstra nye ting i kamper. Flere andre systemer på det som kalles PVP er også på vei (blant annet et Fugitive-system). Her må man da velge å tro at det Funcom sier de skal gjøre kommer, og i følge det de sier ser det bra ut.

6. Spillet manger en historie
Dette er muligens den morsomste av de alle. AoC har en svært god historie,og mange små gode historier inne i dette. Folkene bak har klart å gi spillet sjel, og det er imponerende.

7. Mange klager på spillet når de spiller
Definisjonen av mange er interessant. Det er alltid en del som skriver at et annet spill er bedre, men de får stort sett svar av en haug med andre som ber de slutte å klage. (Normalsvaret er som følger: Stop playing this game if you’re not old enough). Det er også et godt poeng i seg selv: AoC er et spill for voksne.

8. Lite å gjøre når man når Level 80
Dette er et område som er interessant. Spesielt siden AoC har flere mekanismer i seg som gjør at man har mer å gjøre på disse nivåene enn i andre spill. Selv har jeg ikke vært der enda, men har snakket med en del folk som har vært der. Stort sett sier disse at enkelte områder ikke helt er OK slik det er nå, men de ser at det blir bra (blant annet muligheten til å angripe andre byer m.v.). Det er også her at Funcom jobber med flere nye områder og dungeons.

Hvis du er investor så bør du selvfølgelig sjekke finanstallene, men samtidig se på mekanismene til andre lignende spill.

Er du en spiller som vurderer om du a) skal prøve eller b) prøve igjen så er mitt svar ganske enkelt: Det bør du.

PS! Til info: Jeg har ikke en eneste aksje i Funcom, men spiller selv Age of Conan.

Vist 943 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Mange andre spill har enkeltelementer som er bedre enn de andre, men jevnt over er Age of Conan det MMORPG jeg er mest imponert over.

Spillerhistorien er alene verdt å spille de fire forskjellige klassegruppene til level 20, selv om man kanskje ikke orker å dra alle opp til 80 for å fullføre historien.

Det er mindre avhengighetsskapende enn andre MMORPGer, og kombinert med sommer, varmt og ferie, er det en plausibel forklaring på at det er færre spillere nå enn ved lansering. Lanseringen av spillet er også en av de mer smertefrie jeg har sett.

PvP er et område hvor de fleste spill av denne typen må justere regler og egenskaper over flere år før alle spillere er like misfornøyd, og det fungerer sånn nogenlunde. :D

Av andre spill jeg har spilt, finner man:

  • Everquest: For de store, lange guildraidene. Et raid som varer over hele helgen, 48 timer i strekk, er ikke ukjent.
  • Anarchy Online: Uspillbart ved lansering, da jeg prøvde det, men vant en del priser et år etter. Jeg tror FunCom lærte en del om lansering av MMORPG her.
  • Dark Age of Camelot: For enorme spiller-mot-spiller-slag. Emain Macha forever. :D
  • Everquest 2: Tja, hva kan man si? Avansert grafikk hadde det, i hvert fall, og en teit bytte-side-quest. “Drep tusen orker” – jaja…
  • Star Wars Galaxies: Det spillet med mest potensiale som ikke ble utnyttet, og som ble radbrekt av et nytt utviklerteam undervels. God arena for rollespill før “Combat Upgrade”, da spillet ble til everquest-in-space uten spillere.
  • Lineage 2: Likte jeg ikke….
  • World of Warcraft: Mindre avansert grafikk enn eq2, men hadde bedre grafikere. Lite å gjøre etter å ha nådd høyeste nivå til å begynne med, men det ble utrolig mye innhold etterhvert. Vinner nok prisen for styggeste virtuelle skulderputer i noe spill.
  • Eve Online: Skjermsparer med kampregler og et veldig avansert økonomisystem. Mine your own business… Mange har det dog veldig gøy med dette.

Når det gjelder løgn, selv-, og spillerbedrag, har Sony Online Entertainment plassen på tronen, og er en av årsakene til at jeg ikke kommer til å spille noe de lager igjen uten å tenke meg godt igjen. Den klassiske “All servers are up, except ” vil stå lenge som et godt eksempel på god informasjon til spillere. Det samme med maltrakteringen deres av Star Wars Galaxies.

Jeg er også imponert over hva Funcom har fått til med AoC. Spesiellt historiefortellingen er suveren. Questene er gode, godt fortalt og gir en god følelse av tilstedeværelse i verden. Jeg var også med på lanseringen av wow og må si at er superimponert over hvor lite tekniske feil det har vært i lanseringen av AoC.
Men på to vesentlige punkter synes jeg Funcom har bommet totalt:
1. PVP: Jeg forstår ikke hvorfor ikke pvp-systemet var klart til lansering. Det er tross alt blant pvp’ere at forventningene til AoC har vært størst. Funcom bygget bevisst opp forventningene til pvp-aspektet av spillet før lanseringen og leverte overhodet ikke ved launch. BG’ene er tragiske i aoc og outdoor pvp har ingen objectives. Jeg har hatt mange artige pvp-kamper i AoC, men de utarter seg alltid som dueller og det er lite eller ingen organisert pvp jeg kan/vil involvere meg i atm.
2. Crafting og økonomi: Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvor dårlig crafting-systemet i aoc er. Det er rett og slett sjokkerende. Etter å ha sett crafting systemet i lotro trodde jeg det var umulig å lage ett dårligere system for denne viktige aktiviteten, men neida, Funcom har greid det umulige. Tier-systemet er altfor rigid, og det er altfor kjedelig med gathering. Nå ser jeg i siste update notes at ressursområdene skal være forbedret, men jeg har ikke fått sjekket dette ut enda.
Når det gjelder støyen rundt Funcom i det siste, så må det presiseres at mediedekningen har vært amatørmessig. Journalistene må lære seg at et spillerforum ikke er statistisk relevant, og at børsverdien ikke sier noe om kvaliteten på spillet eller mengden spillere som slutter enda.

AoC ER dårligere en først antatt. Har fulgt spillet i 3 år snart, og det er klart at Funcom og Gaute Godager har slengt mye med kjeften om ting de ikke skulle gjort. At de får et rykte på seg om å slenge ut med usannheter, er forsåvidt fortjent, for det siste året har brannslukningsapparatene i den gården stått på for fullt. Blant annet fordi en del lovede banebrytende features, som f.eks. drunken brawling (lavterskel PvP) ikke ble med i det hele tatt, og ble fjernet fra “kommer senere” listen i samme slengen. Hvorfor de tok vekk så mye arbeid er for meg fjernt, ettersom flere utviklere på forumet året før launch, påsto at drunken brawling var sååååå morsomt. Ergo må koden ha vært såpass fungerende at de kunne startet på det i etterkant om ikke annet.

Uansett, AoC er såpass bra at det likevel er å foretrekke framfor stort sett alle andre. Selv om spillet faller i kvalitet etter historiefortellingen til lvl 20. Da er quests stort sett som i mange andre spill. Ta livet av 20 slike etc etc. Historien har etter 20 gått treigt, og kommer i litt for små stykker på runde tall som lvl 30, 50, 60 osv..

Crafting i spillet er noe piss… og det er merkelig at Funcom har kuttet ut fokus på dette. (Men nå har nå Funcom kuttet fokus på ganske mye… det virker som om de tok seg fullstendig vann over hodet i ambisjoner, og måtte kutte like mye i kode som norske sykehus gjør på budsjettene)

Men, selv med et frynsete rykte, så gjør ikke det AoC til ett dårlig spill, tvert imot. Det er himla mye bedre enn de fleste andre MMO i samme genre. Og det kommer til å bli bedre og bedre etter hvert som tiden går… akkurat slik som Anarchy Online

Jeg har ikke prøvd AoC enda, men som en WoW junkie så har jeg jo sett effekten AoC hadde på WoW ved lansering. Mannefallet var stort, men nå er folk flest tilbake.
Tilbakemeldingene de kommer med etter en måned eller to med spilling er at AoC er et artig lite spill man går lei av etter en liten stund. Problemene dere beskriver har og blitt gjentatt i gchat i det uendelige i mer eller mindre seriøse former.
Et av hovedinnsigelsene er at mange melder at det ikke er noen quests (oppgaver) etter lvl 50. Og at når man sitter med en lvl 80 karakter er det ingenting å gjøre.
Det man vistnok gjør er at man tar med seg karakterer med lavere nivå inn i områder med monstre med høyere nivå og banker disse med lvl 80 karakteren. XP blir etter hva jeg har hørt ikke skalert ned om en 30 nivåer høyere karakter dreper moben (fellesbetegnelse for monster).
Som sagt er det mye snakk om at Funcom er flinke å patche og at spillet blir bedre om noen måneder (år kanskje?), men hva er poenget med å spille et halvferdig spill?
Jeg har ikke prøvd AoC, og jeg kommer nok ikke til å kaste vekk tid med å spille det før spillet er ferdig.
Om noen kan gi meg en liten lyd om når AoC er fedig utviklet og ferdig med betatestingen som dere betaler for (lol) vil jeg være takknemlig.

Hola Anders, AoC er ferdig utviklet (sånn nå vet du det), og har kommet mye lengre både i innhold og gameplay enn wow var like etter launch. Problemene med for lite quests etter lvl 50, og for lite endgame innhold, er fikset for lenge siden. Funcom er flinke med patching på de fleste områder. Men spillet er selvsagt langt ifra perfekt, som nevnt så suger pvp-systemet fremdeles og økonomien er noe ubalansert enda bla. pga. et elendig crafting-system.
Det viktigste for meg nå, er at spillet har ett mye bedre kampsystem enn wow, mye bedre historeifortelling, mindre grinding og stemningen i verden er ekstremt mye bedre. Grafikken og realismenivået i spillet gjør at du i mye større grad føler deg som en del av en levende verden. Wow ser og føles utrolig barnslig i forhold til aoc.
Velkommen til Hyboria :)
Hilsen Dark Templar Opticus på Aquilonia (RP-PVP)

Godt å vite. Mulig jeg tar meg en svingom med øksen iløpet av høsten da. Må bare få ferdig dette RL sommer og ferie tullet ;)

huff.. har du ett RL?

huff.. har du ett RL?Kondolerer så masse =p

Bugs er en ting. De var det jo nok av i AOC. Det jeg derimot lurer på, har Funcom greid å legge inn noe interessant content i spillet? Som fenger?

Spiller wow fortsatt i påvente av noe bedre – ja, jeg er enig i at det ser ut som en dårlig tegneserie i forhold til AOC, men en har iallefall noe å gjøre i wow. Og en kan spille noen timer sammenhengende uten å oppleve bugs eller kjede fletta av seg.

Smaken er som baken!

Annonse